Binnenlandse dagvergoedingen opnieuw geïndexeerd

Nieuwe bedragen sinds 1 september 2026

De forfaitaire vergoedingen voor binnenlandse dienstreizen in België zijn sinds 1 september 2026 opnieuw verhoogd. Door de overschrijding van de spilindex werden de bedragen voor maaltijd- en verblijfkosten aangepast. De wijziging is relevant voor zowel werkgevers als werknemers en bedrijfsleiders die beroepsmatige verplaatsingen binnen België maken.

Dagvergoeding stijgt naar 22,08 euro

De forfaitaire dagvergoeding voor binnenlandse dienstreizen bedraagt sinds 1 september 2026 maximaal 22,08 euro per dag. Dat is een stijging tegenover het vorige bedrag van 21,64 euro, dat sinds 1 maart 2026 van toepassing was.

Ook de maximale maandelijkse forfaitaire vergoeding voor werknemers met een reizende functie wordt verhoogd. Voor voltijdse prestaties bedraagt deze voortaan maximaal 353,28 euro per maand. Dit komt overeen met zestien keer de dagelijkse vergoeding.

Ook vergoeding voor overnachtingen stijgt

Naast de dagvergoeding wordt ook de aanvullende forfaitaire vergoeding voor verblijfskosten aangepast. Deze vergoeding dient om huisvestingskosten tijdens een binnenlandse dienstreis te dekken en bedraagt vanaf 1 september 2026 maximaal 165,60 euro per nacht.

Belangrijke voorwaarden blijven gelden

De verhoging betekent niet dat deze vergoedingen automatisch aan iedere werknemer kunnen worden toegekend. Om de forfaitaire dagvergoeding fiscaal als een niet-belastbare terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever te kunnen beschouwen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Zo moet de binnenlandse dienstreis minstens zes uur duren. Bovendien mogen de maaltijdkosten niet al door de werkgever of een derde worden gedragen. Wanneer maaltijdcheques worden toegekend voor dezelfde dag, moet de werkgeversbijdrage in de maaltijdcheques in mindering worden gebracht.

Voor de maandelijkse vergoeding gelden specifieke voorwaarden voor werknemers van wie de functie regelmatige dienstverplaatsingen met zich meebrengt. De minimumduur van zes uur per verplaatsing is daarbij niet van toepassing.

Ook de vergoeding voor overnachtingen kan alleen worden toegekend wanneer de werkgever of een derde de huisvestingskosten niet op een andere manier vergoedt.

Verschil tussen fiscale en RSZ-regels

Werkgevers moeten er rekening mee houden dat de fiscale administratie en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) niet altijd dezelfde bedragen en voorwaarden hanteren voor kostenvergoedingen bij binnenlandse dienstreizen.

Het is daarom belangrijk om bij de toepassing van de nieuwe bedragen steeds na te gaan welk stelsel van toepassing is en of aan de bijbehorende voorwaarden wordt voldaan.

Wat betekent dit voor werkgevers?

Werkgevers doen er goed aan hun interne onkostenregelingen en eventuele forfaitaire vergoedingen te controleren en waar nodig aan te passen aan de nieuwe geïndexeerde bedragen.

De nieuwe bedragen zijn van toepassing sinds 1 september 2026.

Exclusieve diensten

Recente Blogs